vegetarianizmus_veganizmus_gyumolcstal_4

Az emberi táplálkozás folyamatos alakulásban, fejlődésben van, de mindig is léteztek olyan csoportok, akik valamilyen különleges táplálkozási szokás szerint étkeztek, így vegetáriánusok, vegánok voltak már az ókorban is. A ránk maradt feljegyzésekből kiderül, hogy valószínűleg a buddhizmus, és zen-buddhizmus hívei is vegetáriánusok voltak, ahogyan Platón, Leonardo da Vinci, vagy Szókratész is. A vegetarianizmus ma is létező étkezési szokás és egyre több követője akad. 

A vegetáriánusokra és a vegánokra is egyöntetűen jellemző, hogy különböző okok miatt választják az adott étrendet. Ez az ok lehet vallási, ökológiai, filozófiai, és nem utolsó sorban egészségügyi ok. A vélemények azonban megoszlanak az étrend egészségre gyakorolt hatásairól.

A vegetáriánus étrend követői között is találunk eltéréseket abban, hogy milyen élelmiszereket mellőznek táplálkozásukból, ez pedig nagyban meghatározza azt is, hogy mennyire kell tudatosan odafigyelni a táplálkozás kiegészítésére. A vegetarianizmus legszigorúbb fajtája a veganizmus, ők tulajdonképpen csak és kizárólag növényi eredetű élelmiszereket fogyasztanak. Náluk egy kicsit lazábban kezelik a vegetarianizmus kérdését a makrobiotikus táplálkozás hívei, akiknek étrendjében a táplálkozás fő vonalát a teljes értékű gabonák teszik ki, és fogyasztanak olajos magvakat, zöldségféléket, gyümölcsöket, hüvelyeseket is. A lakto-vegetáriánus irányzat követői táplálkozásukat tejjel és tejtermékekkel egészítik ki, a lakto-ovo vegetáriánusok ezeken kívül pedig még tojást is fogyasztanak. A szemi-vegetáriánusok a vegetáriánus étrend leglazább felfogásmódja szerint gondolkodnak, ők fogyasztanak halat és baromfi húst is.


A vegán étrend tehát tulajdonképpen nem egy különálló étrend, hanem a vegetarianizmus egyik formája.
Mind a vegetarianizmus, mind a veganizmus kockázati tényezőket rejt magában, hiszen sok, a szervezet számára szükséges vitamint és ásványi anyagot nem viszünk be szervezetünkbe a napi étkezéseinkkel. Főként a calcium, vas, cink, D–vitamin, B6- és B12-vitamin bevitelére kell fokozottan figyelni, hiszen ezek maradnak el leginkább a húsmentes táplálkozással.

Minél szigorúbb diétát követünk, annál jobban kell figyelnünk ezekre a dolgokra. Az egyes tápanyagok, vitaminok hiánya betegségek kialakulásához, valamint a nem megfelelő energia bevitel miatt alultápláltság kialakulásához vezethet. A pótlás történhet kifejezetten vegetáriánusoknak, vegánoknak készülő ételek fogyasztásával, valamint tudatosabb gyümölcs-, zöldségfogyasztással.

Ma már rengeteg lehetőséget találunk a reform ételek piacán arra, hogy a húsfogyasztás- vagy adott ételféleségek – mellőzésével járó fehérje, vitaminok és ásványi anyagok hiányát pótoljuk.

Vegetáriánusoknak, és vegánoknak is kifejezetten ajánlott például kendermaglisztet fogyasztani, mely kevés szénhidráttartalma mellett jó fehérjetartalommal rendelkezik. Ugyanez igaz az amarántlisztre, ami körülbelül 15 gramm, illetve a tökmaglisztre, mely körülbelül 40 gramm fehérjét tartalmaz 100 grammban. Magas fehérjetartalmú táplálékok fogyasztásával, például olajos magvakkal, diófélékkel, tejtermékekkel, és tojás fogyasztásával pótolni lehet a húsfogyasztás mellőzéséből adódó fehérjebevitel hiányát.

Egy kutatás eredménye szerint azok a nők, akik vegetáriánus életmódot folytatnak, 27%-ban szenvednek vashiányban. A fekete ribiszke liszt kitűnő konyhai alapanyag a vas pótlására. Ezt a különleges, antioxidánsokban gazdag és magas vastartalommal rendelkező lisztet keverhetjük a reggeli müzlinkhez, ízesíthetjük vele házilag készített joghurtjainkat, végeredményként nagyon finom, egészséges csemegét kapunk.


Érdemes olyan ételeket fogyasztani, amely nagy mennyiségben tartalmaznak omega-3 zsírsavat.
A B12–vitamin a vegánok esetében a tejtermékek és a tojás elhagyásából fakadóan nem megfelelő mennyiségben kerülnek be a szervezetbe, ezért mindenféleképpen pótlásra van szükség.

Webáruházunkban olyan bio és reform élelmiszerek közül válogathat, amelyek nem tartalmaznak húst, valamint semmilyen állati eredetű fehérjét, összetevőt (kivételek ez alól halkonzervjeink, valamint néhány termékünk, amelynél a kapszula zselatinból készült), így teljes mértékben megfelelnek a vegetáriánus és vegán étrendnek. Étrend-kiegészítőink között sokféle terméket talál, amelyekkel megfelelően helyettesítheti a szóban forgó étrendekhez szükséges vitaminokat, tápanyagokat, így például aminosav készítmények közül is bőséges választékot kínálunk az Ön számára.

Forrás:
http://www.hazipatika.com

http://www.informed.hu/eletmod/dieta/reformkonyha/?article_id=68747

http://tudatosvasarlo.hu/cikk/erre-figyeljunk-vegetarianus-etrend-kialakitasakor

http://hu.wikipedia.org/wiki/Vegetarianizmus

 

 

 

Címkék:

HÍRLEVÉL

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Biobolt logo

Bioboltunk széles palettájára a bio és reform élelmiszerek, bőrbarát kozmetikumok és környezetbarát tisztítószerek közül is a legtermészetesebb, leghatékonyabb termékeket gyűjtöttük össze, hogy Önnek már csak személyes kedvencét kelljen megtalálnia. A legegészségesebb alapanyagokból válogathat a paleo, vegetáriánus és bármely modern étrendet követő is. 

 

Mint minden weboldal, a Biobolt E-tár is használ sütiket (cookie-kat), hogy kellemesebb felhasználói élményben legyen része, amikor az oldalunkon jár. Az “Értem” gomb lenyomásával hozzájárulását adja, hogy elfogadja őket. Részletes információkat  a cookie-król a ”További információk” alatt olvashat.